Telegrafholmen ja Sandhamn eli Tukholman ulkosaaristoa

Toissapäivänä jätimme Tukholmalle hyvästit ja lähdimme Saltsjöbadenin kautta Sandhamniin. Sandhamnin satama oli kuitenkin suljettu (toisin sanoen täynnä Gotland runtin päättymisen vuoksi), joten menimme viereisen Telegrafholmenin rantaan.

Matka pois Tukholmasta oli mielenkiintoinen, kun katselimme upeita huviloita ja mietimme, miten niin idyllisiä paikkoja voi edes olla olemassa. Väylä oli muutamassa kohdassa hyvin kapea, mutta syvyyttä riitti hyvin.

Telegrafholmenin satama-alue on selvästi edelleenkin rakenteilla. Saunatilat ovat valmiit ja paikat kaikin puolin siistit, mutta saunan ja vessojen lisäksi muita palveluja paikassa ei sitten juuri olekaan. Saari on vain muutaman sadan metrin päässä Sandhamnista, saarien välillä kulkee pieni yhteysvene noin tunnin välein. Me päätimme viettää rauhallisen saunaillan keskenämme Telegrafilla. Kaunis ja aurinkoinen ilta pelasti paikan mielikuvan silmissäni, sillä ensin, kun mereltä päin näin satama-alueen, ehdin jo ajatella, että oli hienoinen virhe suunnata Telegrafille. Telegrafholmenin viehätys perustuu toistaiseksi luonnonrauhaan ja sataman hiljaisuuteen. Jos kaipaa muita ihmisiä ja elävämmän ympäristön, on ehdottomasti parempi suunnata suoraan Sandhamniin.

Telegrafilla me hyödynsimme veneen ruoanlaittomahdollisuuksia ja teimme kaasuhellalla iltaruoaksi spagettia ja arrabiattakastiketta.

Ja voihan Sandhamn! Siirryimme tänne eilen heti aamukahvien jälkeen ja täytyy sanoa, että täällä ei tarvinnut kauaa olla, kun olimme jo aivan rakastuneita koko paikkaan. Pitkät laiturit, pienet vanhat puutalot aivan rannan tuntumassa ja rantakatu, jonka varrelta löytyy useampi ravintola ja vaate- sekä matkamuistomyymälöitä - ei ihme, että paikka nauttii veneilijöiden suuresta suosiosta. Kävimme nauttimassa myös Sandhamnin hotellin spa- ja saunaosastoista ennen illallista.

Sää muuttui kuitenkin illan aikana sateiseksi ja yön aikana tuuli nousi yli 10 metriin sekunnissa. Nyt vettä tulee edelleen ja navakka tuuli keikuttaa venettä, vaikka olemme laiturissa tiukasti kiinni naapureiden kyljessä. Täällä satamassa kiinnityssysteeminä on mooring linet eli köydet, joiden toinen pää on kiinni pohjassa. Saapuminen sujui hyvin ja satamahenkilökunta ohjasi selvästi paikanvalinnassa ja avusti köysien kanssa.
Nyt jää nähtäväksi, kuinka monta päivää me Sandhamnissa vietämme, sillä säätiedotus lupaa merkitseviä aallonkorkeuksia (yli 4 metriä) Tukholman ja Maarianhaminan välille. Tuulen tulisi tyyntyä huomattavasti ennen kuin voimme jatkaa paluumatkaamme kohti Maarianhaminaa.
Sateen ropinaa ja tuulen suhinaa kuunnellen siis täällä kirjoittelen. Tätäkin veneily välillä on!