Fuengirola, Espanja - täällä taas!

Nykymaailmassa, missä kaikenlainen omatoimimatkailu ja reppureissaaminen ovat muotia, loma toisen kerran saman vuoden aikana samassa hotellissa samalla turistialueella ei ehkä kuulosta kovin hohdokkaalta. Hohdokkuudesta en itsekään osaa sanoa, mutta mitä tulee helppouteen, rentouteen, lepoon ja rauhoittumiseen, Fuengirola Costa del Solilla on kympinarvoinen valinta. Enkä edes vielä lentoja buukatessamme ymmärtänyt, kuinka lämmintä täällä voi lokakuun puolivälissä olla!

Saavuimme tänne viime yönä joskus yhden jälkeen, kun olimme ensin saaneet vuokra-auton käyttöömme. Tänään aamulla nukuimme rauhassa, otimme aamupäivällä aurinkoa hotellin kattoterassilla ja iltapäivällä lähdimme käymään Mijaksessa. Kesällä kävimme illallistamassa siellä ja katsomassa näkymiä pimeän aikaan, mutta nyt näimme kaiken uudelleen auringonvalossa - kaunista oli kuten aavistelinkin!

Näin lokakuussa kukat kukkivat Etelä-Espanjassa kauniisti, kun paahteisin auringonpaiste on väistynyt. Maisema ei ole varsinaisesti vehreämpi, mutta kukkia kasvatetaan paljon ruukuissa, joissa ne loistavat kasteluveden turvin.

Seuraavat kuvat ovat Mijaksesta, jonne ei Fuengirolan rannasta aja 15-20 minuuttia kauempaa. Mijaksen tunnusmerkkejä ovat "burro taxit" eli aasit, joilta voi ostaa kyytejä ylös alas pitkin jyrkkiä vuorenrinteitä. Osalla burroista voi ratsastaa ja osa vetää kärryjä, joissa turisteja kuljetetaan.

Mijaksen viehätys perustuu sen valkoisiin kivitaloihin, joiden välissä kulkee pieniä, kauniita kujia. Kukkaruukkuja on kiinnitetty talojen seiniin ja parvekkeet - ne ovat todellisia ruukkupuutarhoja!

Espanjalaiseen tyyliin kuuluu, etteivät parvekkeiden istutukset ole mitään tip-top ja viimeisen päälle sisustusarkkitehdin kanssa huolellisesti loppuun asti suunniteltuja kokonaisuuksia vaan ennemminkin sattumanvaraisesti vierekkäin asetuttuja ruukkurivistöjä. Suosittuja kasveja tuntuvat olevan esimekiksi aloe vera, rahapuu ja erilaiset kaktukset. Otin kuvat nopeasti kahdesta eri parvekkeesta, jotta saatte mielikuvaa istutusten "sattumanvaraisuudesta".

Illalla kävimme vielä syömässä ja nyt uni painaa silmäluomia. Ajatus siitä, että aamulla voi nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, on taivaallinen <3 Arki tuntuu olevan kaukana...